Zelfzorg ademhaling

Zelfzorg ademhaling

Ademen is leven. Door het ademen ontstaat er een bewustwording. Hierdoor wordt je ook bewust van je eigen lichaam. Tegenwoordig ademen veel mensen heel oppervlakkig, we noemen dat een hoge ademhaling, een borstademhaling. Door deze hoge ademhaling zit je dan vaak niet lekker in je vel, je zit vaak in je hoofd, je kunt je onrustig, futloos, gespannen en onzeker voelen. Als baby hadden we allemaal een natuurlijke ademhaling. Bij een inademing zet je buik uit en wordt bol. Bij een uitademing valt de buik weer iets in.
De adem is een brug tussen lichaam en geest, die als je haar goed weet te gebruiken evenwicht en harmonie schept. Hoe wij ons voelen is dus in grote mate van invloed op onze lichamelijke en geestelijke gezondheid, daarom is goed ademen zo belangrijk. Goed leren ademen heeft daarom positieve effecten, onze natuurlijke energie wordt weer goed verdeeld. Daardoor worden de hersenen gevoed en komt er een aanzienlijke verbetering van de emotionele, geestelijke en lichamelijke balans tot stand.Door bewust te ademen leer je (weer) op een natuurlijke manier te ademen. Door middel van bepaalde ademtechnieken leer je bewust te ademen en wordt de natuurlijke, oorspronkelijke manier van ademen benut. Bij de ademhalingstechnieken leer je jezelf te concentreren op een bepaald punt, het zogenaamde “ademsteunpunt”.

Dit natuurlijke steunpunt voor de adem. Het steunpunt zit 1 centimeter onder de navel. Het geeft je twee voordelen:
De natuurlijke en oorspronkelijke ademhaling zal zich gaandeweg steeds beter ontwikkelen en vanzelf laag blijven, diep vanuit de buik en op het steunpunt. Dat geeft je een automatische basis van kracht, stabiliteit, harmonie en veiligheid, die almaar stabieler en sterker zal worden.

Wanneer je eenmaal geleerd hebt om met je adem bewust naar het steunpunt te gaan dan zal je veel beter opgewassen zijn tegen moeilijke, stressvolle situaties; Thuis, op het werk, bij het sporten, bij stressvolle gebeurtenissen of als je ergens verdrietig, bang of boos om wordt, waar en wanneer dan ook. Je kan dan door middel van de ademhaling het voelen samen met het denken bewust naar binnen richten daarvoor het steunpunt als steun gebruiken en je bent daardoor als het ware niet langer “overgeleverd” aan de prikkels van de buitenwereld.
Als je goed in het steunpunt van de ademhaling zit en er een goed contact met de beleving van de adem is in de buik zal je vanzelf in een diepe ontspanning komen en er zal diepe rust in het lichaam, het gevoel en het denken zijn.
We doen het dag en nacht, dag in dag uit. We moeten wel, want ademhalen is onze belangrijkste link met het leven. Het lichaam gebruikt de ademhaling om alle processen in het lichaam op gang te houden. Als dat allemaal goed gaat, voelen we de effecten daarvan. Je voelt je energiek, vitaal en gezond.

Wat gebeurt er fysiek?

Om goed te kunnen functioneren moeten onze cellen gevoed worden door zuurstof. Ze regelen dan een optimale aanvoer en afvoer van voedingsstoffen. Meer zuurstof in onze lichaamscellen zorgt voor meer vitaliteit en een groter helend vermogen van het lichaam. Een goede ademhaling is dus supergezond!
70% van de natuurlijke wijze van het ontgiften van ons lichaam vindt plaats via de ademhaling. Het inademen van zuurstof versterkt het immuunsysteem. En tijdens het uitademen worden allerlei afvalstoffen en toxines losgelaten.
Wat gebeurt er op emotioneel niveau?
In het lijf opgebouwde energie kan vast gaan zitten onder invloed van emotie. Het kan stress veroorzaken in organen en het functioneren ervan wordt dan beperkt. Daarom is het belangrijk dat levensenergie kan blijven stromen, het houdt je gezond. Onze ademhaling is bepalend voor die energiestroom. Je kan het gebruiken: Anders denken leidt tot anders voelen en gevoelens worden meteen in het ademhalingspatroon waargenomen. Spanning in het lichaam laat je los bij een ontspannen uitademing..

Ademen stimuleert het verkrijgen van een open geest en een hoger bewustzijn. Je doet dat gewoon door het leven in te ademen. Door langere tijd diep in te ademen en ontspannen uit te ademen kun je voelen hoe je de energie van het leven in je opneemt. De ademhaling is een proces waarmee je levenskracht binnenstroomt.Een belangrijk onderdeel is de bewustwording van de ademhaling.
Veel mensen ademen onbewust en te snel. Dit kan leiden tot diverse fysieke klachten.
Door meer bewust te worden van de ademhaling en deze te leren controleren kunnen klachten verdwijnen. Dit zal leiden tot meer gezondheid, vitaliteit en ontspanning.

Hier is een oefening:

Ga eens liggen. Leg je handen op je buik, ter hoogte van je navel. Adem rustig 4 seconden in door je neus en 4 seconden uit door je mond. Herhaal deze oefening 10 minuten. Herhaal deze oefening als je wakker wordt en vlak voordat je gaat slapen. Je zal je na afloop van deze oefening meer ontspannen voelen. Je zal hierdoor meer innerlijke rust gaan ervaren. Je kan deze oefening herhalen op momenten dat je spanning ervaart.

Zelfzorg ademhaling

Leave a reply